Waiting for Human Rights Day

December 10 is Human Rights Day. It happens sometimes that we are reminded of an international celebration that very same day and we miss some good opportunities. That is why we remind you of Human Rights Day ten days earlier the official date, so that you have all the time to prepare, reflect upon and organize in order to take part to events and activities promoted by the UN in occasion of the anniversay of the Universal Declaration of human rights (1948). That’s right, on December 10 we celebrate the day the UN General Assembly adopted the document that, by using the words of professor and defender of human rights Antonio Papisca, “contains the ‘genetic code’ of a juridical, political and cultural revolution” (translated from here), since it inspired human rights’ Conventions that are part of the new International Law. The Declaration is also the most widely translated document, since you can find it in more than 500 languages. To read it in English you can click here.

Sometimes it is common to think that human rights are something that regards “others”, like people living in far away countries, migrant people and refugees.  Still, human rights by definition belong to the human family as a whole. They are always something that concerns us all. The official hashtag for human rights day, #StandUp4HumanRights, reminds us of our duty to protect and promote the human rights of all.

Kito Onlus staff takes advantage of this occasion in order to reaffirm its commitment towards human rights. Our activities especially concern with the right to have an education, by rebuilding schools like the one in Banilad, and the right to an adequate standard of living, for example by providing sanitary support to the communities we work in. But we do not stop here. Our latest project concerns the construction of a polyfunctional center in Caldarola, a municipality in Macerata that was severely damaged by the earthquake that hit the Central Italy in 2015. There, together with Architects Without Borders, we aim at creating a place where young people can meet and have fun while being and feeling safe. If you would like to be a part of the project you could participate in our crowdfunding christmas dinner, buy our 2018 Calendar, or simply donate here on our website!

Your support is fundamental.

human rights 70

©United Nations

Aspettando la giornata mondiale dei diritti umani

Il 10 dicembre sarà la giornata mondiale dei diritti umani. Spesso accade di ricordare una ricorrenza internazionale solo il giorno stesso così rischiando di perdere delle belle opportunità. È perciò con ben dieci giorni di anticipo che vi invitiamo a prepararvi, a riflettere e ad organizzarvi per partecipare alle attività o agli eventi promossi dall’ONU in occasione dell’anniversario della Dichiarazione Universale dei diritti umani (1948). Esatto, il 10 dicembre celebriamo la ricorrenza dell’adozione da parte dell’Assemblea Generale delle Nazioni Unite del documento che, riportando le parole del professore e difensore di diritti umani Antonio Papisca, “contiene il ‘codice genetico’ di una rivoluzione giuridica, politica e culturale”, essendo alle base delle Convenzioni in materia di diritti umani che fanno parte del nuovo Diritto Internazionale. La Dichiarazione è stata tradotta in più di 500 lingue, guadagnandosi il titolo di documento più tradotto al mondo. In italiano, la dichiarazione universale può essere letta qui.

È comune pensare che i diritti umani siano quelli che riguardano gli “altri”, come persone che vivono dall’altra parte del mondo, migranti e rifugiati. Tuttavia, i diritti umani per definizione riguardano tutta la famiglia umana. Sono sempre qualcosa che ci riguarda. Quest’anno l’hashtag ufficile della giornata dei diritti umani, #StandUp4HumanRights, ci ricorda che è dovere di ogni essere umamo difendere e promuovere i diritti di tutti.

Lo staff di Kito Onlus approfitta dell’occasione per riaffermare il suo impegno nei confronti dei diritti umani. I settori di cui ci occupiamo prevalentemente sono quelli del diritto all’istruzione, ricostruendo scuole come quella di Banilad, e a standard di vita adeguati, per esempio sostenendo le comunità in cui operiamo dal punto di vista igienico-sanitario. Ma non ci fermiamo qui. C’è un nuovo progetto in cantiere che riguarda la costruzione di un centro polifunzionale a Caldarola, comune in provincia di Macerata gravemente danneggiato dal terremoto che ha colpito il Centro Italia nel 2015. Kito Onlus vuole creare un luogo in cui i giovani caldarolesi possano trovarsi per stare insieme, sentendosi al sicuro e riappropriandosi dei propri spazi. Se vuoi partecipare a questo progetto, puoi aiutarci in diversi modi: partecipando alla nostra cena di Natale di solidarietà il 6 dicembre, comprando un calendario per l’anno nuovo o semplicemente donando sul nostro sito!

Il tuo sostegno è fondamentale.

human rights 70

©United Nations

World Children’s Day

World Children’s Day takes place on November 20, the day when, in 1959, the UN General Assembly adopted the Declaration on the Rights of the Child. It was again on November 20 the day in which the UN adopted the Convention on the Rights of the Child. The latter is the most widely ratified human rights treaty.

The point of this day is that of encouraging children to stay and play together, recognizing and appreciating the differences existing among them. It is also an occasion for the governments of the world to pay particular attention to the welfare of children. According to Unicef’s data, there are currently 385 millions of children living in conditions of extreme poverty, 264 millions of kids and young people do not attend school and 5,6 millions of children under 5 years of age die every year due to causes that could have been avoided. And Kito Onlus knows though direct experience how indeed school frequency can be put at risk because of environmental conditions and how malnutrition is still today a widespread issue in many parts of the world.

Apart from the necessary reflections upon the conditions of children and adolescents in the world, November 20 is supposed to be a fun day, made by children for children, who should take over the social media in order to make their voice heard. Regarding this, on November 16 in Italy Unicef organized a kids’ takeover at the Chamber of Ministers, within an event called “Designing policies for children and adolescents: a Country made for children”.

If you’d like to know more about children’s aspirations, the events taking place today and the celebrities and world leaders involved, you just need to use the hashtags #KidsTakeOver, #WorldChildrensDay and #KidsTakeOverSchools!

ph_2017_anna orlando (31)

Kids from the Banilad Elementary School in Pinamalayan. Photo by Architect Anna Orlando, Kito Onlus’ Field Assistant.

Giornata mondiale per l’infanzia

La giornata mondiale per l’infanzia si celebra il 20 novembre, giorno in cui, nel 1959, l’Assemblea Generale delle Nazioni Unite adottò la Dichiarazione dei diritti del fanciullo. Risale inoltre al 20 novembre anche il giorno in cui l’ONU adottò la Convenzione sui diritti dell’infanzia e dell’adolescenza, il trattato in ambito di diritti umani ad aver ricevuto più ratifiche.

Il senso di questa giornata è quello di incoraggiare i bambini a stare insieme, riconoscendo e apprezzando le differenze che li distinguono. Si tratta anche di un’occasione per i governi di tutto il mondo di prestare particolare attenzione al benessere dei più piccoli. Secondo i dati riportati dall’Unicef attualmente 385 milioni di bambini vivono in condizioni di estrema povertà, 264 milioni di bambini e giovani non frequentano la scuola e 5,6 milioni di bambini sotto i cinque anni muoiono ogni anno, in massima parte per cause che avrebbero potuto essere evitate. A influenzare questi dati ci sono la povertà, i conflitti e i cambiamenti climatici e Kito Onlus ha a tal proposito un’esperienza diretta di come in effetti la frequenza scolastica possa essere messa a dura prova dalle condizioni ambientali o di come la malnutrizione possa essere ancora oggi un problema grave in molte parti del mondo.

Nonostante le dovute riflessioni circa le condizioni in cui vivono bambini e adolescenti, il 20 novembre si propone comunque di essere una giornata divertente, fatta dai bambini per i bambini, i quali dovrebbero assumere il comando dei social media e far sentire la propria voce. È a questo proposito che il 16 novembre alla Camera dei Deputati un gruppo di bambini e ragazzi di Younicef (giovani volontari dell’Unicef Italia) è stato protagonista  di un convegno dal titolo “Progettare politiche per l’infanzia e l’adolescenza: un Paese a misura di bambino”.

Per saperne di più su quali siano le aspirazioni dei bambini in tutto il mondo, quali eventi si tengono oggi per festeggiare, quali le celebrità e i leader mondiali coinvolti, vi basterà solo usare l’hashtag #Kidstakeover, #WorldChildrensDay, #KidsTakeOverSchools!

ph_2017_anna orlando (31)

Bambini della scuola elementare di Banilad. Foto dell’architetto Anna Orlando, Field Assistant di Kito Onlus.

Kito Onlus and the Charter of Trento – Part 2

In this article, of which you can read the first part here, we keep on evaluating Kito Onlus’ activity at the light of the Charter of Trento and the Millennium Development Goals.

5 and 4. Improve maternal health and reduce child mortality

The Charter of Trento consider together the Development Goals 5 and 4, reminding us how much the health of mothers-to-be and child mortality are strictly connected issues, as well as the threats they have to face: mortality and disability of mothers and children are present in high numbers. Moreover, it is not only an individual issue; the Charter in fact underlines that “investment in maternal health not only improves the health conditions of the woman and of her family, especially of the daughters, but has significative and positive repercussions in terms of reduction of poverty” proving therefore to be an essential component for the development of communities.

During the years Kito Onlus took the problem of the health of mothers and children very seriously, proposing vaccination campaigns and trainings aimed to promote better individual behaviours, spreading hygiene, nutrition, prevention, contracception and birth control practices. Results have shown up! Through the promotion of Family Planning in 2016 the Kito Health Unit (whose main sectors of interventions are maternal health and nutrition, as you can read here) registered a lower maternal rate, especially among teenagers, that went down from 0,76% in 2014 to 0,29% in March 2016, and a higher percentage of children in good health conditions, from 66,53% to 73,11% (if you wish to know more abot how data relates, read here).

3.Promote gender equality and empower women

The Charter of Trento explains that women’s participation to the political, economic and cultural life does not only improve the life of the single woman but it enriches the whole community. We have already talked about the attention given by Kito Onlus to the women in the health sector, so here we remind that our organization is committed in involving women in community’s activities. An example can be found in the construction of the Health Center in San Francisco, to whom the women of the community partecipated by working the bamboo.

2.Achieve universal primary education

Education is “fundamental all life long and touches every sector in an existence full of dignity”. Especially those who have been following us lately, will know that Kito Onlus is currently committed in guaranteeing children their right to have an education, through the reconstruction of the Banilad Elementary School, which after being severely damaged by a thypoon in 2015 could not provide kids with scholastic continuity.

1.Eradicate extreme poverty and hunger

Poverty and hunger are among the major challenges for international cooperation in the next years, since their eradication is a necessary condition in order for the other goals to be reached”. Among the actions proposed by the Charter the ones that mainly relates to the work of Kito Onlus are the protection of biodiversity and the promotion of renewable energy. We already talked about it in relation to the developent goal 7 (ensure environmental sustainability) but we repeat it here as well: Kito Onlus designs and builds structures that respect the environment, promotes the usage of local materials – also in order to save energy and resources in trasportation – and energetic sustainability: this is a modus operandi that can truly improve the life of the communities in which it works!

Layout 1

Pagina 1 di 2312345...1020...Ultima »