February in the Philippines: oral health month

In the Philippines, February is the Oral Health Month. It is an annual celebration since 1951 but it is only since 2004 that it is celebrated for a month-long, following Presidential Proclamation No. 559 signed by the then President Gloria Macapagal Arroyo. Oral health represents today a widespread problem in the Philippines, and last year the Philippine Dental Association recommended local administrations to prioritize oral health among other health issues. Indeed, the majority of the Filipino population goes to the dentist only when experiencing pain, meaning when it is too late for prevention, and the 78% suffers from gum diseases, according to a study published by the Department of Health in 2016. For children the issues are relevant as well, considering that a toothache is one of the most common causes of absenteeism from school and that a wrong oral hygiene can lead throughout the years to worse diseases.

This year the theme for Oral Health Month is “Ngipin Ay Alagaan Mula Sa Sinapupunan Para Sa Magandang Ngiti Hanggang Katandaan“: it focuses on maternity, differentiating itself from the previous editions when the focus was on the oral health of children. This time it has been chosen to give importance to a good oral hygiene and nutrition during pregnancy, in such a way that future mothers will also become role models for their children in this field.

dilg_events_201629_838437e5a1

Nutrition, the health of future mothers, the importance of oral health have always been topics dear to Kito Onlus, which has been organizing training and missions for years to fight malnutrition and promote good alimentation and correct oral hygiene. And it keeps on doing it, as the graphic below shows, reporting the main sectors in which the Kito Health Unit of San Fernando la Union has operated in 2017.

treatments

Febbraio nelle Filippine: il mese della salute orale

Nelle Filippine per tutto febbraio si celebra il mese della salute orale, L’Oral Health Month. Si tratta di una ricorrenza che ha cadenza annuale dal 1951, ma è solo dal 2004 che ha una durata mensile, a seguito della Proclamazione Presidenziale No. 559 firmata dall’allora Presidente Gloria Macapagal Arroyo. La salute orale rappresenta ancora oggi un problema diffuso nelle Filippine, tanto che lo scorso anno la Philippine Dental Association ha raccomandato alle amministrazioni locali di inserire la salute dentale tra le priorità in tema di sanità. Più della metà della popolazione filippina infatti si reca dal dentista solo in caso di dolore, e cioè quando è troppo tardi per la prevenzione, e addirittura il 78% soffre di disturbi alle gengive, secondo uno studio pubblicato dal Dipartimento della Salute nel 2016. Per i bambini la questione è altrettanto rilevante, in quanto il mal di denti rappresenta una delle più frequenti cause di assenteismo da scuola, senza dimenticare che una scorretta igiene orale può negli anni aprire la strada a malattie anche gravi.

Quest’anno il tema specifico dell’Oral Health Month è “Ngipin Ay Alagaan Mula Sa Sinapupunan Para Sa Magandang Ngiti Hanggang Katandaan” : si focalizza sulla maternità, differenziandosi dagli anni precedenti in cui veniva dato maggiore risalto alla salute dentale dei più piccoli. Questa volta si è scelto di sottolineare l’importanza di una buona igiene orale durante la gravidanza e di una corretta alimentazione per le future madri, in modo che diventino anche un buon esempio per i figli in questo campo.

dilg_events_201629_838437e5a1

La nutrizione, la salute delle future madri, e l’importanza della salute dentale sono temi da sempre cari a Kito Onlus, che nel corso degli anni ha tenuto training e svolto missioni volti a combattere la malnutrizione delle future madri e dei bambini e a promuovere invece una giusta alimentazione e una corretta igiene orale. E continua a farlo, come si può verificare dal grafico riportato qui sotto, che indica i settori in cui la Kito Health Unit di San Fernando la Union ha operato maggiormente nel 2017!

trattamenti

Kito Onlus’ 2017: collection of funds and allocation of resources

Kito Onlus’ Annual Report 2017 is available at this link, while you can also read a summary of the activities led during the year by clicking here.

With this article we would like to bring your attention to the way funds were collected and resources allocated by Kito Onlus during the year, believing that this is something that contributes to the evaluation of the activities of an organization.

In 2017 30,812€ were collected: the majority comes from public institutions, while the 28%, represent the contribution of those who supperted Kito Onlus through crowdfunding, participation to events, 5×1000 and private donations. This is a proof that the work of the organization is valid and worthy of trust and we are absolutely grateful for the amount of support and trust we receive.

What makes us particularly proud this year is the efficiency in the allocation of resources.

allocation

As the graphic above shows, in 2017 the 87% of funds was invested in projects on the field: the Kito-Health Unit in San Fernando la Union and the Health Center in San Francisco could carry on their programmes of sanitary assistance and the reconstruction works at the Banilad school could progress well. The high percentage of contributions given to support these activities, higher in comparison to the one of 2016 (80%), means that the commitment of Kito Onlus is completely devoted to the wellbeing of the 24,000 direct beneficiaries of its projects. A commitment that Kito Onlus aims to keep in the future, by promoting programmes of prevention and response to emergencies.

Il 2017 di Kito Onlus: raccolta fondi e allocazione delle risorse

L’Annual Report di Kito Onlus 2017 è pubblicato a questo link, mentre per leggere un riassunto delle attività svolte nel corso dell’anno basta cliccare qui!

Con questo articolo vogliamo brevemente portare l’attenzione al modo in cui sono stati raccolti i fondi e allocate le risorse dell’organizzazione del corso dell’anno, in modo da poter trarre una prima valutazione del nostro operato.

Nel 2017 sono stati raccolti 30.812 €: la maggior parte dei contributi deriva da enti pubblici, mentre il 28% rappresenta il contributo di coloro che hanno supportato Kito Onlus tramite il crowdfunding, la partecipazione ad eventi, il 5×1000 o donazioni private. Questi dati rappresentano per noi una prova che il lavoro dell’organizzazione viene ritenuto affidabile e meritevole di essere supportato e siamo riconoscenti dell’aiuto e della fiducia che vengono riposti nella nostra organizzazione!

Quest’anno siamo anche particolarmente orgogliosi dell’efficienza con cui sono state allocate le risorse.

risorse 2017

Il grafico riportato qui sopra indica che nel 2017 l’87% dei fondi è stato investito in progetti sul campo: la Kito Health Unit a San Fernando e il Centro Medico a San Francisco hanno così potuto portare avanti i propri programmi di assistenza sanitaria e i lavori di ricostruzione alla scuola elementare di Banilad sono continuati con successo. L’alta percentuale di contributi, in crescita rispetto a quella del 2016 (80%), dati al sostegno di queste attività, indica che l’impegno di Kito Onlus è pienamente rivolto al sostegno e al benessere dei 24.000 beneficiari diretti dei suoi progetti.  Un impegno che Kito Onlus è intenzionata a mantenere anche nei prossimi anni, favorendo lo sviluppo di nuovi programmi di prevenzione e risposta all’emergenza.

Annual Report 2017 – Kito Onlus’ activities

As those who have been following us during the latest year may already know, 2017 was a year rich of activities for Kito Onlus, and you can read all about it in our Annual Report 2017, available here!

From the report emerged that the work done by Kito Onlus was really satisfying.

The Kito-Health Unit in San Fernando la Union continued to carry on its prevention programmes with the help of the Barangay Volunteer Workers and the Municipality and in 2017 it offered support to 2,286 patients. In 2018 the Kito HUT will be operative in another Barangay, still in San Fernando, with the aim to help a community more needy of sanitary assistance. Given the great results reached by the unit during the years, there is no doubt that the presence of the Kito HUT will consistently improve the life conditions of its new patients!

At the beginning of the year Paola Vecchiato, Kito Onlus’ President, went on a mission in San Francisco in the Camotes Islands and on February 7 the Kito Health Center was inaugurated and officially donated to the Municipality. Thanks to the Open Hospital software, realized by Informatics Without Borders and installed on the computer of the center, it was possible to monitor the activities of the structure. Moreover, in line with the objectives of the project, the software was also able to simplify the daily duties of the medical staff, by registering patients, pharmaceuticals and medical treatments.

Finally, the reconstruction of the Banilad elementary school made many progresses! The contribution we received by the OPM Waldensian Church was essential to permit us to re-open the construction site and thanks to the collaboration with Architects Without Borders we could benefit from the help of volunteer Anna Orlando, present in Banilad for the last months of 2017 in order to supervise and manage the construction works.
By the end of October Anna was temporary reached by Paola Vecchiato and in this occasion a construction training for the volunteers workers of the construction site was organized.

IMG-20171102-WA0000

There were also some activities realized in Padova! Three Aperikito Plus, a photo exhibition, a Christmas dinner…they were all events aimed to promote Kito Onlus’ work, to collect funds, to create and keep a wider network of donors and supporters, which is what permits Kito Onlus to keep on working efficiently.

18486111_1394037094021264_5510659729888203553_n

Part of the funds collected in 2017 is devoted to our new project in Caldarola (read about it here) that is going to start in 2018…what else to say then, this year as well will see other interesting projects on their way, so stay tuned!

Pagina 1 di 2512345...1020...Ultima »